טיפול במילים פשוטות

פשוט להבין - פשוט ליישם

המדיה תפגע ישר בנפשם

המדיה תפגע ישר בנפשם

המשיכה למהדורות, לסיפורים ולתמונות טבעית לגמרי. לצד הרצון להכיר ולהוקיר את סיפורי הגבורה אנו צריכים לאסוף כמה שיותר פרטים על-מנת להעצים את חווית השליטה שלנו במציאות.
לאחר זמן מה אנו כבר מתחילים להבין שהמשיכה שלנו למסך הרסנית, גורמת מתח רב, מעלה את עוצמת החרדה הקיימת בלאו הכי וחושפת אותנו לתוכן שספק אם יש לנו את הכלים לעבד ולהתמודד איתם.
חלקנו מכבים את המסך, חלקנו  מכבים גם את האפליקציות השונות. אחרים משאירים רק את ההתרעות לכניסה לממ״ד וחלקנו משאירים הכל פתוח, בעוצמה שממלאת את כל הבית, את כל המרחב המוגן.

נשאלת השאלה: איך נצליח לחדש את משאבי החוסן כאשר האיום נותר גם במרחבים המוגנים דרך הסיפורים, המראות, האפליקציות ומהדורות החדשות.

הילד חשוף לפגיעה ישירה

חשוב להבין שעבור הילד המציאות של מרחב בטוח שנפרץ היא כבדת משמעות, בהרבה  ממה שאנחנו מצליחים לראות עליו.
הילד חייב להצליח לסגל לעצמו מקום בטוח ומוגן, גם אם לרגעים מסוימים, בתוך מציאות משתנה. כשאל המקום הבטוח חודר תוכן המותיר רמות שונות של איום – הופך מקום זה ללא בטוח.
קולות ומראות נטמעים חזק מאוד בתאי הזיכרון ומשפיעים לאחר מכן במשך שנים. לא סתם גישות טיפול רבות עושות שימוש בקלפים, בתמונות ובסיפורים.

עלינו ליצור מרחב מוגן ושקט מגורמי איום – ואת זה ניתן ליצור כמעט בכל מקום וכמעט בכל זמן. ללא השבה של מקום בטוח, אפילו כטקס אחת לכמה, שעות הילד לא יהיה מסוגל להרפות ולנוח.
רק בעזרת קטיעת המציאות לפרקי מנוחה, יצירת מרחב שקט והשבת המקום הבטוח יוכל הילד לשוב ולטפח את משאבי החוסן שלו.

דאגה מחרידה להורים:
הנחת הבסיס ביחס לחשיפת הילדים לתכנים קשים מהמלחמה היא שממילא הילדים יחשפו במוקדם או במאוחר.
הילדים מעבירים בניהם רשמים, חוויות, סיפורים ולצערי גם תמונות וסרטונים שחלקם קשים מאוד גם למבוגרים החזקים ביותר.

היום שאחרי מדאיג אותי מאוד. אם לא נגן עליהם, נצמצם את השימוש החופשי באינטרנט ובאפליקציות השונות, אם לא נהיה ערים למה הילדים נחשפים ואם לא נתווך להם את התכנים נפגעי ישראל יתרבו במהירות כמספר ילדי ישראל. זה הזמן להורות!

זה הזמן לסמכות הורית

הגנו עליהם, מיינו אפליקציות ואפשרו שימוש רק בתנאי שבכל ערב אתם עוברים על התכתובות והסרטונים.

  • כדאי ליצור טקס לשיח מבוסס הקשבה, ללא שפיטה או פתרון
  • יחד הסכימו על מידת שימוש בנייד ובאילו אפליקציות, הסבירו להם למה. הרי זו הגנה של ממש עבורם
  • התנו את השימוש בנייד ובמדיה רק בהסכמה שבכל ערב מתבוננים בתכנים יחד, אם נחשף תוכן קשה מבינים אותו יחד

ילדים שבכל מקרה מגלים הכל בסוף, יוצרים לבדם הקשרים לכל מה שלא מובן ובוסופו של דבר הם נותרים לבדם עם הקשרים לא נכונים שיצרו

שלא ישארו עם זה לבד

החרדה היא אויב להתפתחות תקינה, היא מצמצמת את החקרנות, את הפעלתנות ואת הסקרנות הטבעית שמניעה כל ילד במסעו להתנסות ולהפנים את המציאות. 

  • לקריאה נוספת על חרדה – לחץ כאן
  • לזיהוי סימני חרדה ודיכאון – לחץ כאן
  • לכלים להתמודות על לחץ והגברת משאבי החוסן – לחץ כאן
  • מרכזים וסרטונים להתמודדות עם מצבי חרדה – לחץ כאן

Next Post

איך לתווך מלחמה לילדים - האו״פ

ג נוב 7 , 2023
מצרפת חוברת בהירה ונגישה שנכתבה על ידי פסיכולוגים מהאוניברסיטה הפתוחה. בחוברת קווים מנחים והסברים איך תיווך המלחמה לילדים- מחולק לפי גילאים בהתאם לרמה ההתפתחותית. למעבר לחוברת בתוך אתר האוניברסיטה הפתוחה – לחץ כאן הכותבים: ד”ר אביב נוף, אשחר שורק וד”ר ליאור סברנבסקי מומלץ להעביר הלאה

תגיות נצפות