טיפול במילים פשוטות

פשוט להבין - פשוט ליישם

לכל שגרה ניתן להסתגל

לכל שגרה ניתן להסתגל

באופן מפעים אנו מסתגלים לכל שגרה במהירות רבה. אפילו אחרי אירועים קשים ומזעזעים ככל שיהיו אנו מסגלים לעצמנו שגרה. גם אם היא כניסה ויציאה מהממ״ד, סבבים של אזעקות ועוד, אנו יוצרים במהירות שגרה בעזרת יצירה של אלמנטים קטנים קבועים כגון: הדרך שבה אנו קמים ומתארגנים, הדרך בה אנו מכינים את האוכל או מעירים את הילדים.

במהירות רבה וכמעט לא נתפסת אנו מטמיעים לעצמנו הרגלים חדשים, יוצרים טקסים שמטרתם לקטוע את היממה לחלקים, ומווסתים את מידת התוכן שתחדור אלינו על-ידי יצירת גבולות ברורים כמו למשל כמה נותיר לעצמנו לשקוע במהדורות החדשות והפרשנויות.

אלו מבטאים את הכוחות שלנו ואת משאבי הנפש המסייעים לנו להתאושש, לעמוד על הרגליים ולהסתגל למצבים רבים.
הקושי שלנו נובע מהשינוי, מאי הוודאות, בעצם האירוע המפתיע ומתחושת האיום הנקודתית. לכן גם במצבים מורכבים מאוד אנו יוצרים מהר ככל שניתן ״שגרה חדשה״ גם בתוך מצבים בהם אין שגרה כלל.

לעבר מקום בטוח

אצל הילד נושאים אלו חשובים בהרבה ומשמעותם עבורו גדולה מאשר עבורנו המבוגרים. עליו לחוש ביטחון ולהסתגל במהרה. לטובת המצב עומדים לרשותו כלים רבי עוצמה לחידוש מהיר מאוד, אחד מהר הוא תפיסתו המבוססת ״כאן ועכשיו״ שמעניקה משמעות רבה לעבר ולעתיד. לרעתו נמצאת חשיבתה העצומה של ה״מקום הבטוח״.

כאשר המקום הבטוח נשבר, המשמעות עשויה להיות כבדה. זהו בסיס המבטחים ממנו יוצא הילד את העולם ואליו הוא חוזר. זהו גורם רב עוצמה לחרדה. ככל שנבין את חשיבות המקום הבטוח, את משמעותו על יציבות רגשית והשלכותיו על חרדה כך ייטב.

עלינו לסייע לילד לחדש במהרה את המקום הבטוח באשר הוא. זו הזדמנות והכרח לסגל מקום בטוח פנימי חזק יותר – לאחר שהמקום הבטוח החיצוני התגלה ככזה שיכול להיסדק במהירות. מעבר מהחומר אל הרוח אם תרצו. את המקום הבטוח החדש ניתן לעצב בעזרת כלים די פשוטים, עקביים וברורים: כפי שאנו מסגלים שגרה לעצמנו אנו צריכים לסגל לילדים שגרה, חיצונית התנהגותית אך לא פחות מכך פנימית.

לתמוך במשאבי ההתמודדות

ככל שנאפשר מרחב עצמי לביטוי, סביבה עקבית ושגרתית עד כמה שניתן, טקסים, עיסוקים אקטיביים ומוגנות מתוכן לא רלוונטי ולא מותאם – נוכל לסייע לתהליך טבעי לגמרי בהתארגנות מחדש ופיתוח משאבי התמודדות. יש בילדים את המשאבים האלו ועלינו לאפשר להם נגישות ומרחב מוגן כדי שיוכלו להשתמש בהם..

  • כל שינוי גורר תגובה ומתבטא ברמה מסוימת של חרדה ועלינו לקבל ולהבין את זה.
  • כאשר השינוי נוצר במקום הבטוח החרדה תצוף בכל מקרה. עלינו לתת לה מרחב ולסגל יצבות חדשה במהירות.
  • יציבות חדשה צריכה להיות מורכבת מסדר יום קבוע, מתוכנית יומית ברורה ועקבית, מרמת מעורבות גבוהה של הילד הן בבחירה והן בביצוע שלה.
  • אלמנטים קבועים בסדר היום שחוזרים על עצמם תומכים ברמת השליטה של הילד ובכך מפחיתים חרדה.
  • טקסים מובנים המבחינים בין חלקי היממה מסייעים לילד להתייחס ולהפנים את היממה והתוכן בתוכה במנות קטנות. ילד עם קושי או חרדה עשוי להימצא בחוויית קושי ארוך ומתמשך לאורך כל היום ולמשך ימים ארוכים.
  • טקס יכול שיהיה כוס שוקו משותפת לכל המשפחה, סיפור לפני השינה, או מנוחת צהרים שבה מפחיתים פעילות ועושים משהו שקט.

במציאות עקבית וברורה תגבר חוויית השליטה של הילד במציאות ותפחת החרדה. לאט עשוי הילד לחוות עצמו מסוגל יותר ופנוי יותר לעיבוד התכנים השונים.

שלא ישארו עם זה לבד

החרדה היא אויב להתפתחות תקינה, היא מצמצמת את החקרנות, את הפעלתנות ואת הסקרנות הטבעית שמניעה כל ילד במסעו להתנסות ולהפנים את המציאות. 

  • לקריאה נוספת על חרדה – לחץ כאן
  • לזיהוי סימני חרדה ודיכאון – לחץ כאן
  • לכלים להתמודות על לחץ והגברת משאבי החוסן – לחץ כאן
  • מרכזים וסרטונים להתמודדות עם מצבי חרדה – לחץ כאן

Next Post

הרצון הטבעי לברוח

ד אוק 25 , 2023
כל אחד מאיתנו מכיר את הרצון לברוח לפעמים. זהו רצון המבטא צורך טבעי לגמרי שמטרתו ״לקחת אוויר״ לרגע על-מנת להתמודד טוב יותר עם המצב ממנו אנחנו רוצים לברוח. ככל שנתעלם מהצורך לברוח לרגע כך הצורך לבריחה יגבר. לא פעם המציאות מפגישה אותנו עם תוכן שקשה לנו להתמודד אתו: במצבים של עומס, מתח מתמשך, מצבי חירום […]

תגיות נצפות