טיפול במילים פשוטות

פשוט להבין - פשוט ליישם

הפעולה שלו הביטחון שלו

הפעולה שלו הביטחון שלו

מצוקה וחרדה מניעים אותנו לפעול בצורות שונות. בין אם לעשות פעולות ובין אם להימנע ולהאטם (שזו גם פעולה). הסיבה לפעולה טמונה בתחושת קושי פנימית שאנו רוצים להשתחרר ממנה. אופי הפעולה קשור לתכונות האופי – הדרך בה אנו מגיבים למצבי מתח.

במצבים שונים וכך גם במצבי מצוקה אנו עוטים על עצמנו תפקיד, בעזרתו אנו מגדירים את עצמנו ומתוכו אנו שואלים כוחות גדולים יותר. ההגדרה שבתפקיד מעניקה שייכות ולגיטימציה והכוחות מתוכו מאפשרים תחושה של מסוגלות גדולה יותר להתמודדות עם הקושי. פעולה כזו מעניקה לנו בסופו של דבר תחושת שליטה וביטחון עצמי גבוה יותר.

השימוש שלנו בתפקידים שכיח במצבים רבים בהם אנו מתמודדים עם קושי ורוצים לגייס כוחות גדולים יותר. למשל בעבודה כשאנו מרגישים צורך להעצים עצמנו אנו שואלים כוחות מתפקיד המנהל הסמכות. בבית כשאנחנו מרגישים שסמכותנו נחלשת אנו שואלים כוחות של שליטה מתפקיד של שולט, או מתפקיד ההורה. בעת מצוקה אנו נוטים לשאול כוחות מתפקידי הצלה: שונים: מגן, מציל, תומך.

בתקופת מצוקה אנו ההורים נבחר לרוב תפקידי מגן, מציל והדומים להם. מהם אנו שואלים כוחות עצומים עד כדי כך שלעיתים אנו שוכחים להניח להם גם כשהאיום כבר הוסר והילדים נמצאים במקום בטוח יותר.

לאפשר לילד לבנות ביטחון עצמי

הילד ער למתרחש סביבו ולרוב הוא לא זקוק למילים על-מנת לקלוט את המצב בסביבה. הוא חש בשינויים, שומע קולות ובעיקר לומד מאיתנו ההורים והסביבה.

הילד צופה בהורה מארגן, מסדר, מבשל, מסדר שולחן, מגיש, מנגיש את המקלחת, ועוד פעולות שנובעות מתוך התפיסה שהילד נמצא במקום חדש ושקשה לו. הילד רואה את ההורה בתפקיד כל כך חזק של הגנה ודאגה, מה הוא לומד?

המציאות קשה ומורכבת, אך האם התכלית של הפעולות המגוננות באמת מיטיבה עם ההתמודדות של הילד? האם היא תומכת בביטחון העצמי של הילד? הילד, שלומד כל כך טוב מהתבוננות בנו, עשוי להבין שגם עכשיו, למרות שהוא נמצא במקום בטוח יותר הוא עדיין לא בטוח דיו כדי להיות עצמאי. 

ככל שההורה אקטיבי הילד פסיבי

למרות הקושי שמגייס אותנו לעשות יותר אנו חייבים להבחין בין פעולות שמחייבות אותנו להציל לבין פעולות שכדאי למתן – כדי לתת לילד לטפח עצמאות.

  • לבחון את תכלית התפקיד – עלינו לשם לב מה מניע אותנו לקחת תפקיד והאם באמת יש לנו צורך להמשיך להציל.
  • לאתר מקומות לטיפוח עצמאות – בחנו כמה שיותר פעולות שדרכו הילד יכול לקחת אחריות ולהיות פעיל, כמו למשל משימות ברחבי הבית שדרכן ייקח חלק בעשייה.
  • לסגל תפיסה של הורות מקדמת פעולה –דמיינו שהילד צועד קדימה בפעולה ואתם הולכים מטר אחד מאחוריו ומגנים עליו.
  • אפשרו לו לבנות לו לארגן לעצמו את ה״קן״ –לארגן לעצמו את המרחב, להכין לעצמו את כל מה שהוא צריך לקראת הלילה.

שלא ישארו עם זה לבד

החרדה היא אויב להתפתחות תקינה, היא מצמצמת את החקרנות, את הפעלתנות ואת הסקרנות הטבעית שמניעה כל ילד במסעו להתנסות ולהפנים את המציאות. 

  • לקריאה נוספת על חרדה – לחץ כאן
  • לזיהוי סימני חרדה ודיכאון – לחץ כאן
  • לכלים להתמודות על לחץ והגברת משאבי החוסן – לחץ כאן
  • מרכזים וסרטונים להתמודדות עם מצבי חרדה – לחץ כאן

Next Post

החרדה פורטת על מייתרי העצבים

ד אוק 25 , 2023
כאשר החרדה מציפה אותנו היא יוצרת בנו תגובת עוררות. דריכות. מצב בו מערכת העצבים מתארגנת לפעולת הישרדות כלפי איום קיים. מי שחווה חוויה שכזו יתאר רעד, נשימות מהירות, דופק מואץ ועוד. כשהאיום נוכח זמן רב ואף נמשך לכמה ימים עשוי להיווצר מתח רב ושוחק שאינו דועך לגמרי ולעיתים אף מתגבר – עד כדי קושי ממשי […]

תגיות נצפות