טיפול במילים פשוטות

פשוט להבין - פשוט ליישם

שליטה כמו לנהוג ב׳ידני׳

שליטה כמו לנהוג ב׳ידני׳

״זה לא שקשה לי… אני פשוט לא אוהב את זה…״ רבים מאתנו חווים קושי סביב נושא מסוים, למשל קושי חברתי… אז, כל מועד מפגש כגון מסיבות, טיולים, מפגש חברתי יוצר מתח רב. כמו לעלות על במה… הקהל יסתכל… יראו אותי… ואז בטח יגידו…

אם יכולתי להרגיש חופשי

להרגיש חופשי, שמותר לי, זו שאלה של ביטחון עצמי ואמון בסביבה. תכונות אלו כמו אחרות נרכשות באופן טבעי במהלך החיים. חוויה אחר חוויה מלמדת שמותר, שאפשר ושבטוח לנוע ולחקור, להתחבר, לקשקש עם חברים ועוד. עם הזמן פעולות אלו הופכות לפעולות אוטומטיות, כמו לנהוג ברכב באוטומט. מי רכש את זכות והמותר, פנוי ליהנות מהדרך.

לנוע בביטחון כמו לנהוג באוטומט וליהנות מהדרך

הפגיעות: מעבירה למצב ידני

במקומות שאני מרגיש נוח אני נהנה… המעניין הוא שגם במקומות שניסיתי להימנע מהם, כשהגעתי גיליתי ש’השד לא כל כך נורא’… כל פעם מחדש אני מופתע לגלות שהמציאות שתיארתי לי נראית אחרת לגמרי”. האם ייתכן שהדמיון נובע מהזיכרון הרחוק והמציאות היום שונה? “הלוואי שהייתי מצליח לשחרר את הזיכרון אבל אני לא מצליח…” נכון, אתה מגיע מוכן לחוויה שזכורה לך מאז. שם, כפי שחווית, לנהוג במצב אוטומט זה פשוט מסוכן. למדת שעדיף לשלוט בנהיגה, ולכן, על-מנת להיות זהיר, אתה מעביר למצב ידני.

הפגיעות למדה לעבור למצב ידני ולהיות מוכן לכל

השליטה: שהמציאות תתאים עצמה אלי

שליטה היא מושג רחב וטריקי. למעשה היא איכות שניתן למדוד אותה על גבי ציר. שם היא חייבת להיות מאוזנת ובמידה המדויקת. אם היא נמוכה מידי או גבוהה מידי מיד מקבלת משמעות שלילית. ככל שמידתה תתקרב לקצבותיו של הציר כך תחשב הפרעה (לדוגמא הפרעת הסתגלות). לעומת זאת, כאשר השליטה מאוזנת ומותאמת היא מהווה תומך נאמן לדרך. היא מווסתת את ההתנהגות ומסייעת להשיג את המטרה.

הרגישות שלך היא זו שמערבת את הצורך בשליטה. זו שנובעת מאותן חוויות של חוסר אונים ומצוקה. מהן למדת שצריך להיזהר, שאליהם אתה מגיע ״מוכן״ לאפשרות שתפגוש שוב את אותה תחושת מצוקה. אתה מייצר ״ידית״ עבור כל מרכיב בחוויה, כך אתה יכול להוביל ולבקר את התנועה.

נכון, פתרונות טובים נלמדים היטב. השליטה ששומרת עליך מאותה מצוקה עוזרת לך, אתה מאמץ אותה למצבים נוספים. עם הזמן חוויה אחר חוויה אתה לומד למשפר עוד ועוד את השליטה. אבל המציאות הולכת ומשתנה מהר ואז נדרשת תגובתיות מהירה. ואז, גם אתה כנהג מיומן מתקשה לשלוט בכל המצבים ולתפעל את כל הידיות במהירות שכזו.

ברשתות החברתיות קל לפספס
הירשמו לבלוג וקבלו במרוכז נושא בכל תקופה

שונא להגיע למקומות כאלו

שוב אירוע בקיבוץ. ״כל כך הרבה אנשים… איך שאני שונא את זה… כל יום שמתקרב אני מרגיש את המתח עולה…״. האם התחושה הזו מוכרת לך? ״ברור… אני מרגישה אותם מסתכלים עלי באותה הצורה…״. ״כל אירוע אני מתארגנת כמו אל מלחמה… זה תמיד נגמר בכעס…״.

המציאות משתנה מהר ונוצר פער בין הצורך להגיב מהר לבין יכולת התאמת התגובה. בפער זה נוצר התסכול והמתח. כאן, תחושות אלו כבר קשות ואתה נוטה להשליך אותן החוצה – הכעס. זהו הביטוי לאיבוד השליטה… לא הצלחת לנהוג במהירות שכזו…

לשחרר את הצורך בשליטה

להכיר את הצורך בשליטה זה להשלים עם המצב כצורך שיש לתת לו מקום. להבין שיש לו סיבה טובה ״לקפוץ לביקור״ וללמוד בהדרגה כיצד לתת לו את המענה הנכון. זה לשחרר מתוך מענה לצורך.

  • להבין שיש מרכיב חיובי בשליטה, היא שומרת עליך מפני תחושות שאתה מכיר.
  • להכיר בצורך להימנע מאותן חוויות מוכרות, זו דרך טבעית להימנע מאותן תחושות לא נעימות.
  • לזהות באילו חוויות אתה מעביר מיד למצב ״ידני״ והשליטה קופצת למצב היכון.
  • לברר מה בדיוק קשה בתוך החוויה הגדולה והמפחידה הזו, האם היא חוזרת במצבים נוספים?
  • לשתף את הסביבה התומכת, הקרובה לך. זהו חלק ממך וחשוב לאפשר לו את המקום. לתת לאחרים להבין יותר וכך גם לתמוך.
  • להקל על עצמך, לדאוג לדרג את ההתמודדות, לתת מענה תומך למקומות בהם אתה מתקשה. אל תמנע מהם.
  • לצעוד קדימה ולא לוותר ולבחון שוב ושוב האם השליטה באמת רלוונטית ומחייבת הצלה גם היום.
  • להחליף את סימני הקריאה ! המוחלטים בסימני שאלה מרעננים ? במקום ״אני יודע…״ תאמר ״יכול להיות…״

Next Post

תקשורת כמשחק בכדור

א אוק 31 , 2021
תקשורת ככלל ותקשורת מכבדת היא כמו מסירות בין הורה וילד שנשמר בה המרחב האישי של כל אחד מהם והמסירות מתבצעות תוך הקשבה וכבוד הדדי למרחב זה.

תגיות נצפות